
Раннє втручання – Леся Якуба, логопед, спеціаліст з ранньої дитячої комунікації, корекційний педагог, тренер з раннього втручання.
Відео 1.
Запрошуємо перевірити свої знання після перегляду Відео 1, перейшовши за посиланням
Теми для рефлексії та групового обговорення.
- Чому раннє втручання орієнтується на рутини, або повсякденні активності дитини як на базовий компонент розвитку маленької дитини?
- Роль батьків у розробці програми втручання для дитини з особливостями розвитку .
- Значення раннього втручання для освітньої інклюзії.
Питання для самоконтролю.
- Дайте визначення терміну «Раннє втручання».
- Який документ регулює розвиток системи послуг раннього втручання в Україні на теперішній час?
- Який підхід реалізовують команди раннього втручання в Україні?
- На яких принципах ґрунтується робота фахівців у ранньому втручанні?
- Що є науковою основою раннього втручання?
- Хто може звернуться за послугою до раннього втручання?
- Склад команди раннього втручання.
- Назвіть етапи технології раннього втручання.
- На якому етапі до команди раннього втручання включаються фахівці дитячого навчального закладу?
- Що передбачає план переходу дитини з послуги РВ інклюзивного дошкільного середовища дитячого садка?
Питання для самостійного опрацювання.
- Мультидисциплінарність, міждисциплінарність та трансдисциплінарність у роботі команди РВ.
- Психолого-педагогічне спостереження як основний інструмент у оцінюванні можливостей та потреб дитини з особливостями розвитку.
- МКФ-ДП та оцінка потреб та можливостей дитини раннього віку.
- Консультування та коучинг батьків як методи психолог-педагогічної роботи у ранньому втручанні.
Відео 2. Взаємодія з дитиною.
Запрошуємо перевірити свої знання після перегляду Відео 2, перейшовши за посиланням
Теми для рефлексії та групового обговорення.
- Взаємодіяти з дитиною – для чого це потрібно?
- Підтримка ініціативи та інтересу дитини до діяльності.
- Навчання дитини через коментування діяльності .
Питання для самоконтролю.
- Для чого потрібно спостерігати за діяльністю дитини?
- Як організувати простір для ефективної взаємодії з дитиною?
- Що таке «фізична організація простору»
- Що передбачає соціальна організація простору?
- Чому дорослому важливо змінювати темп своєї діяльності?
- Значення паузи у спілкуванні з дитиною.
- Що не варто і що важливо робити для підтримки інтересу та ініціативи дитини?
- Яким чином потрібно розширювати діяльність дитини?
- Що ще складно для маленької дитини, на відміну від біль старшої?
- Перерахуйте кроки налагодження ефективної взаємодії з дитиною.
Питання для самостійного опрацювання.
- Ігри для маленької дитини від 3 міс до року.
- Ігри для дитини від року до трьох.
- Невербальні способи комунікації.
Відео 3. Небажана поведінка дитини.
Запрошуємо перевірити свої знання після перегляду Відео 3, перейшовши за посиланням
Теми для рефлексії та групового обговорення.
- Причини появи небажаної поведінки у дитини.
- Маніпуляція або комунікація – як розрізнити?
- Що робити при проявах у дитини небажаної поведінки?
Питання для самоконтролю.
- Дайте визначення небажаної поведінки дитини.
- Наведіть приклади небажаної поведінки маленької дитини.
- Причини появи небажаної поведінки.
- Що хоче дитина повідомити нам своєї поведінкою?
- Залежність появи небажаної поведінки від сформованості мовлення у дитини.
- Охарактеризуйте особливості спілкування та поведінки дитини від 2 до 4-х років з порушенням розвитку.
- Назвіть функції небажаної поведінки.
- Що треба зробити дорослому в першу чергу, коли дитина починає погано поводити себе?
- Що таке само стимуляція і що з нею робити?
- Що не можна робити, коли дитина істерить?
Питання для самостійного опрацювання.
- Особливості спілкування та поведінки дитини 3-го року життя.
- Способи комунікації немовленевої дитини.
- Особливості поведінки дитини з РАС та СДУГ.
- Причини виникнення небажаної поведінки у дитини.
- Аналіз поведінки маленької дитини.
Відео 4. Як навчати маленьку дитину.
Запрошуємо перевірити свої знання після перегляду Відео 4, перейшовши за посиланням
Теми для рефлексії та групового обговорення.
- Чи може дитина у маленькому віці бути лінивою?
- Чому для навчання дитини до трьох років потрібно застосовувати особливі методи?
- Чи впливає рівень розвитку розуміння мовлення на пізнавальну діяльність дитини?
Питання для самоконтролю.
- Чи відрізняється поведінка та діяльність дитини перед дошкільного та дошкільного віку?
- Через що дитина може відмовлятися від подолання труднощів?
- Основні принципи навчання дитини до 3-х років.
- Дайте визначення предметній діяльності.
- Як вчиться маленька дитина?
- Що може впливати на розвиток пізнавальної діяльності дитини з порушеннями розвитку?
- Як можна отримати інформацію про інтереси дитини та особливості її взаємодії з оточуючими?
- Що потрібно робити дорослому для успішного навчання маленької дитини?
- Які методи навчання можна використовувати при навчанні дитини до 3-хроків?
- Які особливості має побудова навчальної діяльності дитини перед дошкільного віку?
Питання для самостійного опрацювання.
- Розвиток пізнавальної діяльності дитини раннього віку
- Особливості гри дитини раннього віку.
- Становлення мовленнєвої функції у дитини другого-третього року життя.
- Іграшки для дитини раннього віку
- Розвиток психічних функцій дитини.