назад до новин
Без кордонів! 05.03.20

МОН запроваджує стратегію змін у розвитку системи інклюзивного навчання та спеціальної освіти. Зокрема заступниця Любомира Мандзій наголосила, що вирішувати проблеми інклюзії, зокрема розвивати цей напрям, необхідно за допомогою взаємодії та співпраці як на центральному, так і на локальному рівнях”. Нещодавно на засіданні у Кабінеті Міністрів України депутат ВРУ Павло Сушко порушив питання про внесення змін до підходу реформування всіх закладів, який назвав «ключовою політичною помилкою і амбіцією», що зроблена без розмежування сирітських та нозологічних інтернатів, адже проблема дітей, які мають особливі освітні потреби за нозологіями в тому, що їм потрібна загальна середня освіта у спеціально створених умовах у поєднанні з корекційно-розвитковою складовою освітнього процесу та системною реабілітацією основного порушення.

У нас, на Прикарпатті, над цією стратегією комплексно працює грантовий проєкт, що вже два роки поспіль реалізовується Благодійною організацією «Благодійний фонд громадської організації «Крок у життя» (Надія Дацьо), спільнотою «Інклюзія без кордонів» (Сергій Сидорів) за підтримки відділу преси, культури та освіти Сполучених Штатів Америки в Україні та Глобального ресурсного центру розвитку інклюзивної освіти університету Міннесоти.

Так, 28 лютого у Вигодській спеціальній школі Івано-Франківської обласної ради у рамках проєкту проведено 4 етап практичних дискусій про синергію спеціальної освіти та інклюзивного навчання, в якій взяли участь 156 гостей, серед яких управлінці, 2 кандидати наук, викладачі і студенти, представники спеціальної освіти Прикарпаття, працівники інклюзивно-ресурсних центрів та асистенти вчителів і вихователів, студенти.

На практичний семінар завітали делегації Закарпатської, Чернівецької, Львівської областей і, звісно, найчисленнішими були Прикарпатці.

Особливим і неодноразовим гостем був вчитель спеціальної освіти старшої школи, вчитель історії та інших предметів зі штату Міннесота США Нолан Патрек, який був коучем з питань співвикладання педагогів у інклюзивному класі.

Спікерами були також Наталія Приймак (Львівський ННЦ освіти), Оксана Якимів (Вигодська спеціальна школа), Оксана Беч (Інклюзивно-ресурсний центр). Практичні майстерки проводили відомі в Україні та області фахівці – Тетяна Кудярська (завідувач логопедичного пункту департаменту освіти Івано-Франківської міської ради), Іванна Матвеєва і Мар’яна Сова (дефектологи ІРЦ), Наталія Мельник і Галина Фолис (дефектологи Вигодської спеціальної школи).

Звісно, цей захід не оминув Вигодський селищний голова Вигодської ОТГ Ярослав Наум та меценат школи, голова наглядової ради організації, що виграла цей грант, представник засновника Вигодської спеціальної школи, депутат обласної ради, кандидат наук з державного управління Богдан Ленігевич. Від районної ради учасників привітав заступник голови районної ради Михайло Лаврів.

Для проведення такого рівня семінару невипадково була обрана база Вигодської спеціальної школи Івано-Франківської обласної ради, поступ у розвитку спеціальної освіти якої відомий усій Україні і закордоном (Польща, Німеччина, Литва, США) і яка інтенсивно сприяє становленню інклюзивного навчання в Україні як альтернативи для здобувача освіти. За сприяння Прикарпатської влади і 100 меценатів, база закладу укомплектована найновішим і найсучаснішим обладнанням, яке тільки з’являється в Україні. Так, обласний департамент освіти (Віктор Кімакович) першим в Україні придбав для 2 незрячих учнів школи найпоширеніший у світі технічний засіб реабілітації для людей з порушеннями зору- читаючі машини. Це єдиний пристрій у світі і в Україні, що має синтез української мови та може відтворювати українські друковані тексти, що, нарешті, забезпечує виконання законодавства про освітній процес українською мовою.